logo

RoadMap Dekarbonizace českého cementářského průmyslu 2024 / Decarbonization RoadMap of the Czech cement industry 2024

Dekarbonizace výroby cementu se zcela odlišuje od možných procesů v energetice a bude velmi investičně a projekčně náročná. Existuje řada technologických řešení, která mění cementářský průmysl a návazné stavební procesy v rámci betonářského a environmentálního řetězce vedoucí k úplné recyklaci betonového materiálu a k geologickému ukládání zbývajících emisí skleníkových plynů. Evropské průmyslové klimatické programy jsou doplňovány o reálné kroky k provádění Net Zero Industry Act společně s Carbon Boarder Adjustment Mechanism potřebné k realizaci infrastruktury pro Carbon Capture and Storage a budou vyžadovat spolupráci národních států s průmyslem.

The decarbonisation of cement production is quite different from possible processes in the energy sector and will be very investment and construction intensive. There are a number of technological solutions that are transforming the cement industry and downstream construction processes along the concrete and environmental chain leading to full recycling of concrete material and geological storage of remaining GHG emissions. European industrial climate programmes are combined with real steps to implement the Net Zero Industry Act together with the Carbon Boarder Adjustment Mechanism needed to implement Carbon Capture and Storage infrastructure and will require cooperation between nation states and industries.

hero3

Konference s mezinárodní účastí BETONOVÉ VOZOVKY 2024

České konference zabývající se problematikou betonových vozovek jsou pořádány od roku 2002 ve dvouletých intervalech každý sudý rok. Odbornými garanty a pořádajícími společnostmi letošní 10. konference s mezinárodní účastí jsou :

Svaz výrobců cementu ČR, STRABAG a.s., Skanska a.s., EUROVIA CZ a.s. a MI Roads a.s.  

Letošní rok by měl být ve výstavbě betonových vozovek podle Ministerstva dopravy rekordní. A to jak v počtu kilometrů, které by letos mělo Ředitelství silnic a dálnic otevřít, tak i v délce úseků, jež se v tomto roce chystá začít stavět. ŘSD plánuje zprovoznit 118 kilometrů nových dálnic, což o více než sto kilometrů přesahuje délku úseků otevřených v minulém roce, a zároveň plánuje zahájit stavbu 170 km nových silnic a dálnic. 

Konference s mezinárodní účastí BETONOVÉ VOZOVKY 2024 se koná dne 6.11.2024 v Aquapalace Hotelu Prague v Čestlicích.

 

RoadMap Dekarbonizace českého cementářského průmyslu 2022 / Decarbonization RoadMap of the Czech cement industry 2022

V roce 2022 Svaz výrobců cementu ČR a jeho členové zmapovali technické možnosti dekarbonizace výroby cementu a popsali je v přiložené publikaci pro informovanost státních orgánů a obecné veřejnosti. Dekarbonizace je vnímána jako zásadní výzva při produkci cementu jako energeticky a environmentálně náročného materiálu, který je součástí stavebně klimatického řetězce. Cementový beton se stále používá ve velkém měřítku bude zapotřebí k budování infrastruktury, která se dokáže vyrovnat se změnou klimatu a populačním růstem.

 In 2022, the Czech Cement Association and its members mapped the technical options for decarbonising cement production and described them in the attached publication for the information of state authorities and the public. Decarbonisation is seen as a major challenge in cement production as an energy and environmentally intensive material that is part of the building-climate chain. Cement concrete still used on a large scale will be needed to build infrastructure that can cope with climate change and population growth.

 

hero3

Portlandské směsné cementy – Cesta k udržitelnému rozvoji / Portland Composite Cements – The Way to Sustainable Development

Dovolujeme si upozornit na základní článek popisující vlastnosti směsných cementů. Pozornost je věnována jejich vlastnostem, environmentálním a ekonomickým aspektům jejich výroby a podpoře využívání směsných cementů se sníženým obsahem slínku a s dalšími hlavními složkami – křemičitým popílkem, vysokopecní granulovanou struskou a vápencem.

Článek vychází v prvním čísle časopisu Beton TKS 2021. 

We would like to draw your attention to a basic article describing the properties of mixed cements. Attention is paid to their properties, environmental and economic aspects of their production and support use of composite blended cements with reduced clinker content and other main components – silica fly ash, blast furnace granulated slag and limestone.

The article is published in the first issue of Beton TKS magazine 2021.

Tuhá alternativní paliva pro cementárny a zbytkové plastové výměty

Cestu k řešení problematiky využití zbytkového plastového podsítného z třídění odpadu jako paliva v cementářských rotačních pecích hledá SVC ČR společně s odborem odpadů MŽP ČR již od prosince 2020, kdy se prvně tento problém objevil a svaz byl ze strany MŽP ČR požádán o spolupráci.

Pro vysvětlení. V cementářských pecích neslouží spalované palivo/odpad k pouhé výrobě tepla, ale k výrobě produktu – výpalu slínku, na který jsou kladeny velmi přísné kvalitativní požadavky a současně použité palivo/odpad nesmí mít nepříznivé dopady na emise do ovzduší, je tedy třeba, aby používané palivo/odpad splňovalo poměrně striktní požadavky, týkající se nejen jeho kvality, ale i stability jeho vlastností v čase.

V tomto ohledu jsou pro výrobu cementu naprosto závazné následující tři předpisy:

  • evropské normy EN 15357 až EN 15359 Solid recovered fuels (Tuhé alternativní palivo), předepisující základní podmínky pro toto palivo,
  • dokument o nejlepších dostupných technikách – BREF Cement, Lime and Magnesium Oxide Manufacturing Industries, podle kterého cementárny mají vydána integrovaná povolení k provozu, kde je i popis povoleného spalovaného paliva/odpadu a
  • zák.č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, který závadně předepisuje maximální emisní limity pro provoz výroby cementu.

Zpět k problému využívání výmětů. Společně s MŽP ČR bylo konstatován, že každá odpadová společnost může vstoupit do jednání s každou cementárnou a při splnění požadavků na odpadové palivo je možno zahájit jednání o dodávkách ihned.

Tedy, budou-li provozovatelé firem upravující odpad schopni v tuto chvíli vyrobit alternativní palivo z odpadu v ČR dle cementářských požadavků s dlouhodobou stabilní kvalitou, jsou cementárny připraveny s nimi jednat v otázce kvality, referencí a v poslední řadě individuálně i ceny.

Pro technologii výroby TAP není možné samotné podrcení plastových výmětů. To by znamenalo, že na výstupu z drtící technologie vznikne velký objem směsi s malou měrnou hmotností. Proto výrobce TAP musí dokázat výměty vymíchávat s dalším odpadem, aby se zvýšila jeho sypná hmotnost a palivo bylo přepravitelné a dávkovatelné. Jinými slovy, takto připravené palivo, jehož součástí budou i podrcené výměty, lze v cementárnách dávkovat do rotačních pecí.

Je třeba upozornit na skutečnost, že tuhá alternativní paliva jsou navrhována tak, aby obsahovala určitý optimální podíl biomasy ke snížení emisí skleníkových plynů z výrobního procesu. Paliva vyrobená z odpadu s vyšším podílem plastového výmětu mohou mít v tomto směru negativní efekt v případě, že způsobí vyšší emisní zatížení fosilním CO2 po spálení tohoto paliva. Jedním z dílčích cílů pro snižování emisí fosilního CO2 je preference paliv s vyšším podílem biomasy.

MŽP ČR bylo požádáno o seznam firem, které jsou schopné v ČR v současnosti vyrábět alternativní palivo z odpadu s případným údajem i jejich kapacitě. Lze předpokládat, že přímá jednání mezi odpadovými společnostmi a cementárnami přispějí k řešení tohoto stavu tak, aby bylo možno konzultovat i dlouhodobě uzavřené smlouvy. Případné diskutované omezení dovozu nebude znamenat snížení výskytu výmětů, pokud domácí odpadové společnosti nedokáží tyto výměty společně s ostatními odpady zpracovat na TAP s požadovanou kvalitou. Zde se jeví i vhodná možná investiční podpora českého státu k vybudování linek pro výrobu TAP z odpadů domácího původu. Cementárny jsou vždy samozřejmě připraveny k dalším konkrétním jednáním v této věci.

Jako ukázku lze přiložit i vizuální rozdíl mezi odpadovým výmětem a tuhým alternativním palivem pro výpal slínku a výrobu cementu.

hero3